Karatefilm-genren stammer fra Hongkong i 1940erne og fik sit internationale gennembrud i 1970erne, hvor især skuespilleren Bruce Lee (1940-1973) gjorde genren kendt med film som Dragen slår til igen (1972) og I Dragens klør (1973). En kort overgang forsøgte man at hæfte navnet “eastern” til denne nye genre af actionfilm fra Østen, som en pendant til de klassiske westerns. Begrebet eastern slog dog aldrig igennem, og filmene kom blot til at hedde karatefilm, også selv om mange af actionstjernerne i filmene ikke trænede karate, men kung fu eller andre former for kampsport.

Den første karatefilm der slog igennem i Danmark var King Boxer, som blev produceret af Shaw Brothers-studiet i Hong Kong i 1972. På dansk hed den Karatekongen og på filmplakaten stod der “Chokbehandling af første karate”, selvom der i princippet var tale om en kung fu-film. Så helt fra genrens begyndelse skelnede man ikke mellem om det var karate, kung fu eller en helt anden kampkunst, som helten var ekspert i. En af årsagerne til at disse film kom til at hedde karatefilm i Danmark var, at karate var den mest kendte asiatiske kampkunst her i landet i begyndelsen af 1970erne.

Siden de første karatefilm blev lavet i Hongkong, er der produceret tusindvis af actionfilm, hvor slagsmål er vigtige for filmenes handling. Brugen af teknikker fra forskellige former for kampkunst er nu vidt udbredt i moderne actionfilm. Mange Hollywood-filmstjerne, som f.eks. Jason Statham og Keanu Reeves, træner selv kampkunst for at gøre deres slagsmål mere spektakulære. I de to John Wick-film kan man således se Keanu Reeves lave en cool blanding af kampkunst og skudscener – en slags ”Gun Fu”!

Hvis man vil have et overblik over karatefilmenes historie, kan Ric Meyers bog ”Films of Fury” anbefales.

Hvordan laver vi karatefilm?

Vi har mange års erfaring i at undervise i karate, og derudover har vi bl.a. trænet taekwondo, kung fu, hapkido, judo, jiu jitsu og tai chi. Vores karatefilm gør derfor brug af kampteknikker fra mange forskellige asiatiske kampformer. Det vigtigste for et godt filmslagsmål er, at teknikkerne er spektakulære og overbevisende. På filmsiden har vi gennem flere år arbejdet med kortfilm, virale videoer og vores egne små actionfilm, hvilket har givet os erfaring i alle aspekter af filmproduktion fra idé til færdig produktion. Denne indsigt i kampkunst og filmproduktion benytter vi til at give deltagerne på vores kurser de bedst mulige forudsætninger for at producere deres egne karatefilm.